
computationeel denken
Tekst hier invullen...Wat is computationeel denken?
In deze blog leg ik het uit!
Computationeel denken is een probleem op een zodanige manier benaderen dat het uiteindelijk opgelost kan worden door een computer.
Als we gaan kijken naar de definitie van computationeel denken, denk je misschien aan programmeren, zoekopdrachten of andere dingen die je met de computer kan. Echter is het veel ruimer dan dat, zo kan je het eigenlijk gebruiken voor alles. Ik gebruik het bijvoorbeeld in mijn turnlessen. Ik hoor jullie al denken een computer in de turnles. Ben je benieuwd hoe ik dit doe? Lees dan snel verder.
We kunnen computationeel denken onderverdelen in vier delen.
1. Decompositie is een verdeling van het materiaal in onderdelen. Bijvoorbeeld:
ik geef aan elke leerling een opdracht om het materiaal op de juiste plaats te
zetten, ik heb dus de opstelling verdeeld in kleinere onderdelen en elke
leerling zet een klein deel van de opstelling klaar.
2. Patroonherkenning is het herkennen van een bepaald patroon. Bijvoorbeeld: er
moeten 10 hoepels liggen op 2 meter van elkaar. Je zegt tegen de leerling "je
legt een hoepel neer en neemt twee stappen en je legt de volgende hoepel". Dit
patroon houd je aan tot alle hoepels zijn gelegd. Je hebt, op deze manier, een
patroon gecreƫerd.
3. Abstractie is het weg laten van onnodige details. Bijvoorbeeld: bij reisje
rond de wereld stelt een plint een muur voor. Je gaat tegen de leerlingen niet
zeggen " de plint is straks een muur in het spel." Neen dat is tijdverspilling.
Je zegt gewoon "zetten jullie de plint daar".
4. Algoritmisch denken is verschillende stappen en regels doorlopen om een
opdracht tot een goed einde te brengen. Zo moeten de leerlingen bijvoorbeeld
eerst verschillende zaken opzij zetten voor ze aan de plint kunnen. Hierbij
doorlopen ze verschillende stappen en regels om ze zo snel mogelijk aan het
juiste materiaal geraken.
Ik besluit hieruit dat computationeel denken een moeilijke term is voor wat we onbewust altijd al doen.